Účinky mandlí na lidský organismus

Mandle jsou oblíbené především v potravinářství, ale skvělých účinků se dnes již využívá též v kosmetice. Jsou to plody stromu zvaného mandloň, který je blízkým příbuzným broskvoně či meruňky. Obsahují velké množství omega kyselin, vlákninu, tuky, proteiny, minerály (vápník, hořčík, draslík, zinek, fosfor, selen, železo a manganu) a vitamíny (B1, B2, B6, B9 a E).
V obchodech se setkáme s mnoha variacemi, ve kterých se dají mandle koupit: natural (i se slupkou), loupané, na plátky, pražené a solené, uzené, dražované v jogurtu, čokoládě či jiné polevě, ve formě mléka, oleje, másla či v různých ořechových směsích. Stejně tak můžeme koupit různé gramáže od mandlí 1000 g po sáčky o hmotnosti 50 g.ořechy ve skořápkách
Výčet pozitivních účinků na lidský organismus je velice obsáhlý, zmiňme proto alespoň některé:

  • Snižují riziko vzniku některých nemocí (Alzheimerova choroba, cukrovka, rakovina, nemoci srdce a cév)
  • Jsou zdrojem omega 3
  • Mají alkalizující účinek
  • Snižují hladinu cholesterolu v krvi
  • Jedná se o účinný antioxidant
  • Podporují tvorbu mateřského mléka u kojících žen, vhodný je také pro těhotné (je zdrojem velkého množství živin, navíc podporuje zdravou tělesnou hmotnost v těhotenství)
  • Vhodný pří léčbě akné a ekzémů
  • Posilují imunitu
  • Podporují růst vlasů a nehtů
  • Zpevňují kosti a zubní sklovinu
  • Podporují svěží mysl
  • Zlepšují činnost srdce
  • Podporují zadržování důležitého vápníku v těle
  • Jsou vynikajícím zdrojem energie
  • Obsahují velké množství bílkovin, takže by měly figurovat jako alternativa masa v jídelníčku vegetariánů
  • Pomáhají při neurózách či psychických poruchách
  • Působí proti stresu
  • Mnohé další

mandle v misce
Doporučená denní dávka je 25-30 g, což je množství odpovídající jedné hrsti. Výborné jsou v kombinaci se sušeným ovocem či samotné. Pro lepší rozkousávání si toto množství můžete nechat přes noc namočené ve vodě, což zajistí také jejich lepší trávení.